Vergeet jouw emmer niet te legen

Geef tijdig feedback om conflictvermijding te voorkomen en betere gesprekken te voeren.

Leestijd: 3 minuten

Geschreven door Admin

“Dat was de druppel die de emmer deed overlopen”
Dat hoorde ik een deelnemer laatst zeggen in een training. Met als gevolg dat ze éindelijk dat gesprek aan was gegaan met die ene collega die gedrag vertoonde waar ze zich al langere tijd aan stoorde. Toen ik vervolgens vroeg hoe dat gesprek heeft uitgepakt, kreeg ik zoals verwacht de reactie dat het geen prettig gesprek was en het ook niet het gewenste resultaat had opgeleverd. Met als gevolg dat er weer een nieuwe reden was geboren om dit soort gesprekken in de toekomst vooral te blijven vermijden. En zo zet de vicieuze cirkel zich voort.

Een volle emmer

Het is echter niet zo gek dat een gesprek niet lekker uitpakt op het moment dat het pas aangaat op het moment dat je emotie al hoog is opgelopen. Hoe voller je emmer is, hoe lastiger het is om een gesprek op een functionele manier aan te gaan.

Elke keer dat je wel iets víndt maar niets zegt, wordt je emmertje gevuld. Met als gevolg dat het de volgende keer alweer lastiger wordt om het gesprek op een goede manier aan te gaan.

Ga het gesprek dus niet pas aan op het moment dat jouw emmer vol is.

Continu feedback

Ga het gesprek dus niet pas aan op het moment dat jouw emmer vol is, maar leer jezelf aan om continu feedback te geven (en vragen) aan anderen. Spreek dus uit wat je stoort, wat je in de weg zit en vooral wat jij nodig hebt van anderen.

Succes!

Aphra van Asselt

De eerste indruk

De eerste indruk

Een positieve eerste indruk is cruciaal voor gastvrijheid, omdat het de toon zet voor verdere ervaringen en kleine tekortkomingen kan verzachten.
Komt Socrates zelf?

Komt Socrates zelf?

Nieuwsgierigheid en vragen stellen zijn essentieel voor diepgaande gesprekken, en Socrates’ gedachtegoed blijft daarbij een tijdloze inspiratie, zelfs zonder zijn fysieke aanwezigheid.
Bekijk alle blogs